Astanga yoga er for alle og alle kan lære det

en stilling af gangen!

På mysore holdet lærer du serien i dit eget tempo,
trin-for-trin og en-til-en, så det passer til dig.
START NU

Astanga yoga

handler ikke om perfektion!

Men om at stille sig op på måtten en dag af gangen
for at lære om sig selv og træne sindet i at fokusere!.
START NU

Formålet med yogapraksis er ikke at lave

flotte yogastillinger!

Men at øve hver stilling, fra de simple til de svære,
med opmærksomhed, fokus og tålmodighed.
START NU

Mysore undervisning

fordi alle lærer forskelligt!

Vi underviser dig individuelt trin-for-trin,
en ting af gangen, i et tempo der passer til dig.
START NU

En-til-en, trin-for-trin, for dig der vil lære det selv.

Sådan foregår undervisningen

Vi lærer dig i at udøve yoga på en fornuftig og sikker måde med den traditionelle 'Mysore' undervisningsmetode, som vi selv har lært det af vores lærere. Med Mysore metoden undervises du trin-for-trin, en ting af gangen og vi gør vores bedste for at tilpasse undervisningen til dig. Allerede efter ganske få gange vil du selvstændigt kunne udøve en enkel og effektiv serie af yoga stillinger. Efterhånden som du udvikler dine evner vil serien blive længere og mere omfattende.

 

  • Mysoreundervisning - første dagOpen or Close

    Når du lærer yoga hos os med Mysore metoden betyder det at du lærer Astanga serien en-til-en og trin-for trin en stilling af gangen. Du vil derfor altid blive undervist i et tempo du og din krop er klar til. Dette er den bedste og sikreste måde at lære yoga på. Alle, uanset fysik, alder eller erfaring, starter på samme måde.

    På den første dag vil du arbejde en-til-en med din lærer der introducerer dig til det dybe, rolige og nærværende åndedræt der er karakteristisk for Astanga yoga.

    Derefter lærer du en serie simple bevægelser, de første yogastillinger. Den lille serie heddder solhilsen A. Den repeterer og øver du så nogle gange, mens læreren hjælper dig. Til slut får du vist et par siddende yogastillinger, som afslutning på dagens øvelser, hvorefter du slapper af.


  • De næste dage - sådan fortsætter duOpen or Close

    Efter den første dag, vil du øve yoga-serien, som du har lært det med yderligere vejledning og bistand fra din lærer. Nye stillinger vil blive givet i forhold til dine evner og som foreskrevet af Astanga serien.

    Ved at arbejde personligt med en lærer og gradvist lære nye stillinger får du et solidt fundament og lærer at udføre yogastillingerne sikkert og stabilt.

    Din træning kan derfor synes ganske kort i begyndelsen, kun 30-40 minutter. Men denne "langsom og støt” metode giver dig tid til at huske serien og udvikle mental og fysisk stabilitet i stillingerne og samtidig få en personlig forståelse og erfaring med din yoga praksis.

  • Hvad skal du vide inden du starterOpen or Close

     Planlæg at komme inden for Mysore tiderne



    Vi er i studiet hver morgen og eftermiddag, se tiderne på holdplanen. På mysorehold kommer eleverne inden for holdtiden og en eller flere lærere er til stede for at hjælpe og vejlede med deres træning. Du kan altså fremmøde på hvilket som helst tidspunkt inden for holdtiden. I begyndelsen vil din træning vare omkring 30-40 minutter, tiden forøges gradvist til 60-90 minutter. De første par mødegange er det bedst at du kommer på mysore begynder, derefter kan du komme på alle mysore hold. Når du er blevet mere rutineret kan du benytte vores unikke OpenSpace koncept og bruge studiet næsten døgnet rundt til din personlige yoga praksis.

     

     Lav en aftale

    Email, ring eller send besked til os på facebook for at få aftale for din første dag. Ved at få en aftale kan vi sikre en lærer er til rådighed til at arbejde personligt med dig. Mød derfor ikke op første gang uden forudgående aftale.

     

     Vær forberedt på at gøre en indsats

    Da du kun kan forstå hvad Astanga er ved selv at gøre det i en periode, forventer vi at begyndere tilmelder sig minimum en måned, og gerne tre måneder, og træner 3-4 dage om ugen. Efterhånden som du udvikler dine evner vil din yoga træning gradvist udvikle sig til en 5-6 dages ugentlig træning. Ved at forpligte sig til 3-4 dage ugentligt vil du hurtigt få en fornemmelse for metoden og høste de mange fordele du får af en regelmæssig og vedvarende yoga træning. Se dine muligheder for medlemskab her.

     

     Alle kan starte, uanset hvad:

    Skønheden i Mysore metoden er at alle der har lyst kan starte og træne yoga. Fordi du arbejder en-til-en med en lærer vil din træning altid passe til dig og støtte dig i dit liv. Husk, Astanga er en personlig praksis og ikke en konkurrence. Bare start!

     

     Introhold, kan jeg prøve?

    Hvis du er i tvivl om Astanga er noget for dig og gerne vil vide mere inden du starter anbefaler vi vores introhold. Du kan tilmelder dig Intro på vores medlemsregistrering eller send en email. Du er også velkommen til at kigge forbi, se stedet, hvad vi laver, hvordan holdende forløber og få en snak med en lærer inden du melder dig ind og starter. Send venligst en email, ring, sms eller send besked til os på facebook for at komme forbi og tjekke os ud.

    Kommer du udenbys fra og har en etableret Astanga praksis er du meget velkommen til at træne hos os mens du er her. Send venligst en email, ring, sms eller send besked til os på facebook for at komme på besøg.

  • Gode råd og vejledningOpen or Close

      Medbring: Yogamåtte, svedtæppe samt et mindre håndklæde. Har du ikke din egen yogamåtte, kan du leje en de første par gange.

     Hygiejne: Det er obligatorisk at tage bad inden træning – altid.

     Tøj: Ikke for stramt, ikke for løst og ikke for meget og frem for alt helt rent (nyvasket).

     Mad: Spis mindre, og din yogapraksis bliver lettere. Spis ikke inden yoga (4-5 timer er bedst eller om morgenen efter en nats faste).

     Drikke: Drik før og efter, ikke under træning. Vandflasker er forbudt i salen. Drikker du for meget inden vil det forstyrre din træning.

     Du behøver ikke at være smidig, i topform eller spirituel for at begynde på Astanga yoga og få noget ud af det. Alt, hvad du behøver er nysgerrighed efter at stille dig på måtten og komme i gang.

      God yogapraksis er at arbejde med stadig mere intensitet, effektivitet og intelligens. Man skal generelt være forberedt på, at Astanga yoga er fysisk krævende, og at man kommer til at svede! Hvilket blandt andet er formålet. Når kroppen er varm, undgår man lettere skader og kan bevæge sig let og naturligt. For at blive ordentlig varm er det vigtigt at fokusere på at bevæge med åndedrættet og koordinere åndedræt og bevægelse.

      Det er helt naturligt - og faktisk også positivt - at opleve en ømhed i musklerne efter træning. Især, hvis man gør fremskridt og i det hele taget arbejder intelligent og entusiastisk. Ledsmerter kan til gengæld være tegn på dårlig bevægelse, åndedræt, form og kropsholdning i stillingerne. I så fald må man bakke lidt tilbage i sin træning og undersøge teknik og stillinger grundigere. Husk, at du altid kan spørge læreren til råds, hvis du er i tvivl.

      God vejrtrækning er essentiel for yogapraksis. Man bør hverken trække vejret for hurtigt eller for langsomt. Vejrtrækningen skal være flydende og ensartet. Målet er, at vejrtrækningen er så behagelig som muligt, så den øger opmærksomheden og hjælper kroppen at opnå en flydende, balanceret praksis.

      Anstreng dig ikke for meget i stillingerne. Og forsøg ikke at efterligne sidemanden. Vær i stedet opmærksom på, hvad er godt for netop din krop. Forsøg at finde balancen mellem at anstrenge sig tilpas meget og at “give slip”. Med andre ord, det hjælper ikke at forcere, men heller ikke at lave for lidt. Når du træner regelmæssigt, vil du opleve, at kroppen åbner sig, og efterhånden vil du kunne arbejde længere og dybere i stillingerne. Hvis du derimod går for hurtigt frem, risikerer du skader. Vær tålmodig med dig selv og husk, at yoga ikke handler om at skynde sig.

      Lærerne kan justere dig fysisk under træningen, Hvis du – mod forventning – ikke bryder dig om justeringer, så giv læreren besked inden timen. Sådan, at der kan tages hensyn til dine ønsker.

     Vi forventer, at du følger Astanga yoga-serien uden at tilføje flere stillinger eller arbejde med færre stillinger. Hvis du ikke er i stand til at udføre en stilling i øjeblikket, kan læreren hjælpe dig. Læreren vil gradvist introducere dig til nye stillinger, når hun eller han vurderer, at du er klar. Du bør altså ikke forsøge at træne nye stillinger på egen hånd uden instruktion først. Vær tålmodig og accepter, at din praksis udvikler sig trin for trin. Der er en logik og intelligens indbygget i fremgangsmåde og sekvensering af stillingerne som typisk først er åbenlyse når man har gennemført det.

     Giv dig god tid til at slappe af efter din træning. Det er en vigtig del af træningen. Hvis du generelt har svært ved at falde til ro, er den afsluttende hvilestilling måske den allervigtigste for dig.

     Astanga yoga er en individuel praksis – det er en personlig rejse og ikke en konkurrence, heller ikke med andre. Allerede efter få gange vil du kunne mærke den positive forskel. Vi ses på måtten.

 

Solhilsen A

Mysore undervisning

Solhilsen A Easy

Afsluttende stillinger

Solhilsen B

Verdens mest populære yogaform, for dig der vil selv.

Sådan starter du



01

Meld dig ind

Start med at oprette et medlemskab. Vi anbefaler at du forpligter dig til 3 måneder, det er den tid det normalt tager at komme godt i gang.

02

Aftal første gang

Skriv eller ring til os om hvornår du tænker at komme første gang. Vi underviser en-til-en, det betyder at en yogalærer personligt vil undervise dig. Du har derfor brug for at aftale tid, så læreren er ledig til dig.

03

Du er i gang

Når du kommer i studiet er vi der for at facilitere og hjælpe din med din yoga praksis. Vi hjælper dig med at huske rækkefølge og udførelse, hjælper dig videre med nye stillinger og hjælper med stillinger der er udfordrene for dig indtil du kan selv.